De största biltillverkarna

I dag skriver vi om de tre största biltillverkarna i världen VW, GM och på första plats japanska Toyota som viner fram och tar plats i länder som USA och Kina i rasande fart. Tyvärr är inte Volvo med på denna lista!

I SvD avslöjas några av de som producerat mest bilar de senaste åren, på tredje plats billack2kommer den anrika om än skandalomsusade Volkswagen med dotterbolag som Seat och Lamborghini, Volkswagen säljer runt 9 miljoner bilar om året. På andra plats kommer amerikanska jätten General Motors med huvudkontor i mytomspunna Detroit, Michigan med modeller som Buick, Cadillac och Chevrolet men även numera Saab, och Opel. På första plats står japanska Toyota med runt 10 miljoner fordon i årsproduktionen för år 2014, och med dotterbolag i form av välkända Lexus samt Daihatsu . I USA är det faktiskt Toyota som är ett av de bilmärken som säljer allra bäst, med modeller som Toyota Camry och Toyota Prius – trots en del skandaler involverandes fel i gaspedaler.

I DN kan vi läsa att Toyota redovisar en rörelsevinst på hela 600,5 miljarder yen, vilket blir ungefär lite drygt 38 miljarder kronor, för det tredje kvartalet 2014, det är fem gånger högre vinst än vad som skedde året innan för samma period och det visar att det går bättre än väntat för den japanska jätten, världens största biltillverkare.

Laserskärning och Lean

Ja det är häftigt att tänka sig alla bilar som görs i rasande takt om än samtidigt med minutiös kontroll och nogrannhet, med en just in time-filosofi, en Toyota-påfunnen industriell tillverkningsprocess där Lean är en del av tänket och där syftet är att reducera tidspannet genom att man producerar och levererar varor i precis den mängd och vid den tidpunkt som åsyftas. Om en själv bygger egna bilar är det lite svårare att hänga med i den tillverkningsprocessen med just in time, kanske måste detaljer lämnas in för laserskärning, till exempel via http://www.sarholms.se/laserskarning/ och dessutom lacka samt blästra delar som man inte kan fixa på helt egen hand.