Volvo PV 444, för det mesta bara kallad PV, är en speciell bil för många svenskar. Modellen är den svenska folkbilen, i viss konkurrens med Volvo 240. Det är i stor utsträckning den här modellen som gjorde Volvo till en framgångsrik biltillverkare.
PV 444 presenterades 1944, och tillverkades fram till 1957. De första exemplaren levererades dock till kunder först i februari 1947. Anledningen till dröjsmålet var den stora bristen på material efter andra värlskriget. Efterföljaren, PV 544, tillverkades under perioden 1958 till 1965.
Den första PV-modellen ritades av Helmer Pettersson och Erik Jern. Pettersson hade tidigare arbetat för Excelsior i Chicago, samt deltagit i arbetat med att utveckla gengasaggregat under andra världskriget. Pettersson lyckades övertyga Volvo-chefen Assar Gabrielsson om det kloka i att producera en liten personbil, som efter krigsslutet skulle kunna bli populär även utanför Sveriges gränser.
Helmer Pettersson hade idéerna, men det var Erik Jern som omsatte dem till en praktisk konstruktion. Jern ledde arbetet, men ansvarade särskilt för motorn. Bilen var Volvos första modell med självbärande kaross.
Uppföljaren till den första PV:n var modellen PV 544. Skälen till att lansera en ny variant av den populära modellen var främst ekonomiska: man kunde använda samma verktyg vid tillverkningen av den nya karossen. Att modifiera den befintliga designen var enligt beräkningar 32 miljoner billigare än att ta fram en helt ny bilmodell.
Inredningen på PV 544 var helt ny, den gamla delade framrutan hade bytts ut mot en större, hel ruta. Även bakrutan var större, och bilen var besiktigad för fem personer även om axelutrymmet i baksätet hade utökats marginellt. Den riktigt stora förändringen i fråga om teknik kom 1961, då PV 544 fick tolvvolts elsystem och en ny motor, B18. Denna hade en volym på 1,8 liter och femlagrad vevaxel.
PV 445
Totalt tillverkades 196 005 exemplar av PV 444. Bilen blev så populär att en stor efterfrågan uppstod på skåpbilar byggda på 444-chassit. Till en början sålde Volvo chassin med front och instrumentering till andra tillverkare, som byggde karosserna. 1953 lanserade dock Volvo en skåpbil som de hade byggt själva, på 444-chassit. Denna modell fick namnet 445, men den är mest känd under ett annat namn, nämligen Duett. Detta namn syftar på att bilen skulle kunna användas både i arbetet och på fritiden, den var två bilar i en.
PV 445 kännetecknas av den delade framrutan, som den hämtade från PV 444, och de två ”skåpdörrarna” bak. Bilen fanns även som herrgårdsvagn och personherrgårdsvagn. Flera myndigheter och företag köpte in duetter, och målade dem i sina färger. Televerket hade orange bilar, Posten gula med svart front, och även försvarsmakten köpte in bilarna.
PV445 tillverkades fram till 1960, men även dess efterföljare P210 kallades Duett. P120 tillverkades fram till 1969.
Än idag har många svenskar en speciell relation till en eller flera av de olika PV-modellerna. Kanske ägde dina föräldrar, eller morföräldrar, en PV? Eller så kanske du är en entusiast som äger en själv? Det finns många PV-entusiaster i vårt avlånga land, och även i flera av våra grannländer.