Sveriges riksdag sällar sig till de länder som stödjer klimatkravet på tunga transporter som presenterats i EU-parlamentet. EU-parlamentets krav är hårdare än EU-kommissionens förslag, och trots att samtliga EU-länder skrivit under Parisavtalet så splittras de i frågan om tunga transporter.
Enligt FN:s klimatpanel IPCC:s klimatrapport måste åtgärderna för att minska koldioxidutsläppen fördubblas och en inte oviktig sektor är de tunga transporterna som med sina 6 procent av de totala utsläppen är en större koldioxidbov än flygbranschen. Inom EU finns två förslag om hur stor och snabb utsläppsminskningen bör vara. Och dessa handlar inte om att ta bort transporter genom Sverige.
EU-kommissionen och EU-parlamentet inte överens
Det ena förslaget som backas av det mäktiga Tyskland är framlagt av EU-kommissionen och föreslår en minskning med 15 procent fram till 2025 och 30 procent innan 2030. I Sveriges riksdag finns det dock stöd för det aningen mer radikala förslaget från EU-parlamentet som innebär en minskning på 20 procent innan 2025 och 35 procent innan 2030. Frågan splittrar inte bara EU-kommissionen och EU-parlamentet, utan också EU:s medlemsländer där Sverige nu tillsammans med exempelvis Nederländerna ställt sig på EU-parlamentets sida med de hårdare kraven.
Vilket av förslagen som blir verklighet står ännu inte klart, men att Sverige som gärna vill vara i framkant i klimatarbetet tillsammans med Nederländerna stödjer de hårdare kraven är kanske inte så förvånande. I mitten av december ska frågan tas upp av medlemsländernas miljöministrar i EU:s miljöråd där Sverige trots regeringskris kommer delta.
Krav på hårdare regler för klimatutsläpp efterfrågas inte endast av politiska partier. Även inom transportbranschen finns en stor efterfrågan på hårdare krav som gäller alla, så att de därmed kan börja satsa på omställningen på allvar utan att drabbas av orättvis konkurrens från mindre ambitiösa konkurrenter. Traditionellt har teknikutveckling inom bilbranschen gått snabbt när nya regler väl är på plats, så nu återstår det bara för EU att fatta ett beslut.
Såhär säger Transportnäringen i klimat- och hållbarhetsfrågan: